Fordon

Utredare efter dödsolycka: Självstyrande Tesla körde in i barriär

Foto: KTVU via AP / TT

Teslan var i Autopilot-läge, ökade farten och styrde in i en barriär. Det menar utredarna efter olyckan där en man avled av sina skador.

Publicerad

Olyckan inträffade den 23 mars i år i Mountain View, Kalifornien efter att fordonet, en Tesla Model X, kört rakt in i en betongbarriär. Hela fronten fram till instrumentpanelen slets av vid kraschen.

Tesla uppgav efter olyckan att företagets system för delvis automatiserad körning, Autopilot, var aktiverat vid tillfället och att den adaptiva farthållaren var inställd på att hålla ett minimalt avstånd till framförvarande fordon. Tesla uppgav också att föraren inte hade händerna på ratten och inte följde systemets uppmaningar att återta kontrollen över fordonet.

Teslan ökade farten

Den utredande myndigheten National Transportation Safety Board (NTSB) uppger nu i en preliminär rapport att Teslan sju sekunder innan kraschen påbörjade en vänstergir. Det framförvarande fordonet flyttade plötsligt på sig vilket fick Teslan att öka farten från 100 till 114 kilometer per timme innan den körde in i betongbarriären. Bilen försökte varken bromsa eller styra undan från barriären innan kraschen, rapporterar The Verge.

Förarens händer fanns på ratten i 34 av de 60 sekunderna före kraschen, vid tre olika tillfällen, men inte under de sex sista sekunderna. Systemet begärde att föraren skulle placera sina händer på ratten tre gånger innan olyckan, men NTSB konstaterar att de kom mer än 15 minuter innan den inträffade.

Barriären skadad

NTSB bekräftade också Teslas tidigare uppgifter om att barriärens inbyggda dämpare var skadad efter att ett annat fordon kört in i den en vecka tidigare, vilket kan vara en orsak till att kraschen blev så våldsam.

Tesla har inte velat kommentera rapporten från NTSB utan hänvisar till tidigare uttalande. Tesla påtalade då bland annat att föraren hade 150 meters fri sikt av den skadade barriären.