Fordon
SP lurar självkörande bilar
Linda Olofsson, SP.
Hur kollar man om en självkörande bil verkligen klarar alla trafikutmaningar och störningar innan man släpper ut den på vägen?
– Vi skapar en artificiell miljö i vårt labb där vi får bilen att tro att den är ute i trafiken, säger Linda Olofsson på SP.
Den stora skillnaden när bilen ska köra själv är att det inte finns någon förarbackup. Bilen måste själv kunna hantera alla upptänkliga trafiksituationer och störningar. Den dator som ska smälta ihop informationen från 30 yttre sensorer, gps och specialkartor med referenspunkter och säga åt de andra 100 datorerna i bilen vad de ska göra, har det ganska svettigt.
För att reagera rätt i alla upptänkliga situationer måste den läras och testas, helst i verklig trafik. Men innan den släpps ut i trafiken måste den vara säker. Det är här som Linda Olofsson och hennes forskargrupp på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut kommer in i bilden.
– Vi ska kolla att systemen fungerar när de utsätts för olika typer av elektromagnetisk strålning. Det kan vara mobilmaster, åsknedslag eller radaranläggningar. Tidigare har man kunnat prova sensorer en i taget, men vi ska testa allihop på en gång. I princip tar vi in den självkörande bilen i vårt labb och lurar den att tro att den är ute på vägen, säger Linda Olofsson.
Men om ni kan lura systemet, då kan väl hackare också göra det?
– Knappast med våra metoder. Vi kopplar in oss rent fysiskt i bilens system, och jobbar med den elektromagnetiska överföringen. Det har inget med hackning att göra.