Fordon
Qualcomm satsar på trådlös laddning
"Laddkablar till elbilar har ingen framtid" förklarade Thomas Nindl, affärsansvarig vid Qualcomm Halo, vid ett möte om trådlös laddning tidigare i somras.
Qualcomm, mest känt som tillverkare av mobiltelefonelektronik, satsar genom sitt dotterbolag Qualcomm Halo nu också på laddningsutrustning för elbilar. Men man satsar helt på trådlös laddning.
- Vi träffar varje vecka företrädare för de stora tillverkarna och intresset för induktiv laddning är mycket stort, säger Thomas Nindl, affärsutvecklingsansvarig för Qualcomm Halos tyska verksamhet till ingenjörstidningen VDI Nachrichten. Det gäller inte minst elbolagen, som ser fördelarna med induktiv laddning.
Företaget satsar på en teknik för induktiv laddning vid frekvensen 85 kHz och spolar med effekten 3 kW, 5 kW eller 20 kW. Verkningsgraden ligger mellan 90 och 97 procent, hävdar Thomas Nindl, som deltog vid konferensen Elektronik Wireless Power Congress i juli.
Skyddsutrustning och sensorer ser till att exempelvis barn eller husdjur inte skadas om de hamnar mellan spolarna i marken och bilen vid laddning.
Men precis som med kabelbaserad laddning efterlyser Thomas Nindl en standard. Det gäller till exempel vilken frekvens som ska användas. Qualcomm förordar 85 kHz, men det finns andra aktörer som arbetar med frekvensen 140 kHz. Även när det gäller kommunikationsprotokoll mellan laddare och bil, liksom säkerhetsbestämmelserna, behövs standarder, menar Nindl.
Med induktiv laddning behöver laddning av elbilsbatterier inte begränsas till särskilda laddningsplatser. Spolar kan läggas i vägbanorna så att laddning kan ske även vid färd.