Fordon
POC-grundaren ska bygga första svenska elmotorcykeln
Han startade POC, som utvecklar högtekniska sportskydd för idrottare, och kunde efter åtta år sälja det för över 300 miljoner kronor. Nu ska Stefan Ytterborn, med nya bolaget Cake, bygga en Tesla, fast på två hjul och gjord för skogen.
Det första Stefan Ytterborn säger är att han ”egentligen inte alls är någon MC-kille”.
– Ärligt talat tror jag vi kommer att nå en begränsad del av de traditionella motorcyklisterna. Med en eldriven motorcykel kan man nå målgrupper som uppskattar naturupplevelser, möjligheten att färdas i skog och mark utan buller och utan att smutsa ned. Samtidigt är det en väg mot nollemissionssamället som är upplevelsebaserad. Miljöomtanke kan ju lätt bli lite tråkigt, lite oblekt papper och så där. Här erbjuder vi något som samtidigt är aktivt, spännande och kul, säger Stefan Ytterborn.
Men elektriska motorcyklar finns sedan länge. Vad nytt har Cake att erbjuda?
– Befintliga elhojtillverkare fortsätter i stor utsträckning att göra motorcyklar sådana som de alltid sett ut, fast med elmotor. Stora, tunga, aggressiva, högljudda. Men eldriften öppnar för helt nya kriterier. En MC behöver inte väga 110 kilo längre, den kan väga 65 och blir då mycket mindre skrämmande för den som aldrig kört förut. Och när man slipper koppling och växellåda, när man inte behöver hålla på och byta kolvringar och olja, då är målgruppen inte begränsad till den traditionella motorcyklisten, säger Stefan Ytterborn.
Han menar att det handlar om ett helt nytt motorcykelformat.
– Det vi utvecklar är inte en traditionell MC, men heller inte en cykel med elektrisk hjälpmotor. Vi jobbar i en ny storleksklass däremellan.
I linje med detta ska Cake vidareutveckla körläges-funktionen som redan finns hos många elmotorcyklar, som låter dig välja mellan körlägen som ”standard”, "”port”, och ”eco”.
– Du kommer att kunna ställa in hojen på "EU-moppe" om du verkligen vill ta dig fram lugnt och försiktigt, men också kunna konfigurera individuella körlägen utifrån varje givet tillfälle. Om underlaget är bergigt eller blött till exempel, eller om du vill köra med fullt ös på bana, säger Stefan Ytterborn.
Allt byggs från scratch hos Cakes teknikavdelning i Taiwan.
– Vi insåg snart att det inte fanns några komponenter för den här storleksklassen. MC-grejerna är för tunga, elcykelgrejerna är för lätta. Till exempel har vi tagit fram 24-tumshjul i cykelformat, med 56 millimeter bred fälg i MC-format.
Och motorn?
– Vi jobbar både med mittmotor och hjulmotor, och tittar på fem-sextusen watt nominella, med peak förmodligen runt elva-tolvtusen watt.
Batteriet då?
– Vi testar i spannet 72 till 96 volt, förmodligen 30 ampere, det vill säga max 2 880 wattimmar antagligen. Men det återstår en väldig massa tester. De väger ju en del, så vi måste också prova oss fram till var de ska placeras med avseende på tyngdpunkt och balans.
Vridmoment?
– Låt oss återkomma till det när vi valt vad vi tror är en optimal drivlina, och har faktiska värden att gå på.
Den första motorcykeln ska lanseras under fjärde kvartalet nästa år. Målet är att tio år senare ha en tioprocentig marknadsandel inom off road-motorcyklar, alltså att sälja runt 30 000 off road-motorcyklar per år, och därtill omkring 40 000 eldrivna ”pendlarhojar” för urban mobilitet.
– Visst kommer det bli tufft att nå dit, men elhojsföreteelsen kommer att bli enorm, oavsett om jag gör det här eller ej. Och hellre än att bara sätta upp målsättningen att bli en spelare i mängden, vill vi tydligt definiera förutsättningarna för vad vi vill uppnå.
Det är ändå en rätt kaxig målsättning?
– Det sa folk för tio år sedan också, när jag pratade om vad jag skulle göra med POC, men det gick bra. Sagt i all ödmjukhet, men: jag har gjort det förut, och jag kan göra det igen.
Stefan Ytterborn
Ålder: 53
Familj: Två söner och sambo
Bor: Stockholm
Utbildning: "Livslångt entreprenörskap"
Bakgrund: Grundare och vd POC, initiativtagare och ledare för IKEA PS, medgrundare design- och strategiföretaget Ytterborn & Fuentes
Aktuell med: Cake 0 Emission AB, som med i dagsläget tolv anställda i Sverige och Taiwan utvecklar eldrivna motorcyklar