Fordon
Indigo 3000R – här är första bilderna på svenska sportbilen
I dag visade bilbyggaren Torbjörn von Braun och bildesignern Hans Philip Zachau upp den nya svenskbyggda sportbilen Indigo 3000R, där R står för "revised" - eller "retro" om man så vill.
Det var Hans Philip Zachau, tidigare designstudiochef på Volvo, som formgav den ursprungliga JC Indigo 3000-bilen åt bilbyggaren Bengt Lindmalm vid Indigo Cars i Arvika på 1990-talet.
Våren 2014 köpte Torbjörn von Braun i Skene samtliga tillgångar i Indigo Cars konkursbo för att ta fram en uppdaterad version av bilen. Uppdraget att revidera formgivningen gick återigen till Hans Philip Zachau på Lighthouse Industrial Design i Göteborg.
Nu är utseendet på nya Indigo 3000R Signatur Series klar och i dag visades sju datarenderade bilder på bilen upp. Först till sommaren blir de två prototyper som nu ska byggas färdiga för provkörning.
Hans Philip Zachau och hans team har arbetat i fyra månader med formgivningen.
De har gjort ett 50-tal uppdateringar, bland annat ett modifierat frontparti med LED-belysning, ny grill och luftintag för bromskylning. De har också tagit fram ett nytt, nedre bakparti och ny bakvinge och en modifierad motorhuv med längsgående förhöjning och luftutsläpp för att minska lyftkrafter från hjulhusen.
- Vi håller oss till den ursprungliga inspirationen från engelska sportbilar och vi vänder oss till bilköpare som vill gå utanför huvudfåran, säger Hans Philip Zachau till Ny Teknik på måndagsmorgonen.
Det utseende på bilen som nu visas upp gäller den serie på tio bilar i Signatur-serien som i princip redan är beställda och betalada.
Det blir en roadster-version och en coupé-version. Coupén är i grunden samma öppna bil som roadstern men med demonterbart tak, bättre ljudisolering, bättre ljudanläggning och ett skräddarsytt värskset bakom bilens säten.
- Hur framtiden för sportbilen Indigo ser ut efter den här seerien återstår att se, men vi är naturligtvis många som hoppas få se mer av den här typen av biltillverkning i Sverige i framtiden, säger Hans Philip Zachau.
Fortfarande är det inte klart vilken motor som kommer att sitta i bilen. Den ursprungliga motorn var en treliters, rak Volvo-sexa på 204 hk. Den nya motorn är under utredning.
- Vi vill helst ha svenska komponenter i bilen, säger Hans Philip Zachau till Ny Teknik.
Själv äger han den sista Indigobilen som rullade ur Arvikaverkstaden 1999 - bil nummer 43 i originalskick.
Följ Ny Teknik på Facebook!