Fordon
Hyperloop-banan ska vara klar om fyra år
Amsterdam – Paris på en halvtimme. Om fyra år ska en höghastighetsbana koppla samman de båda europeiska huvudstäderna. Visionen är att ha ett paneuropeiskt Hyperloop-nätverk redan 2035.
Hyperloop har i ett par år varit en spännande idé om ett alternativt transportsystem. Det handlar om en höghastighetsbana där kapslar färdas i upp till 1 000 km/h inuti rör med lågt lufttryck. Bakom konceptet står Tesla-grundaren och visionären Elon Musk, och 2013 släppte han det fritt.
Längst fram i utvecklingen ligger företaget Hyperloop One som testar sitt system i Nevada-öknen. De har även varit involverade i förslaget om att bygga en bana mellan Stockholm och Helsingfors. Men det finns andra: I Holland utvecklar Hardt Global Mobility en bana som de planerar ska binda samman Amsterdam och Paris redan 2021.
Företaget har tagit fram en ny kapsel och befinner sig i stadiet att bygga en testtunnel. Till en början kommer man testa system för framdrivning, levitation och säkerhet. År 2019 ska de skala upp det och testa topphastighet, spårbyten och kurvtagning. Och konceptet har lyckats locka intressenter. Redan nu har projektet fått över 600 000 euro i investeringar och målet är att få mångdubbelt mer inom kort.
Detta med förhoppningen att ”Delft Hyperloop” ska vara redo för kommersialisering redan om fyra år. Då ska passagerare kunna färdas mellan den holländska och franska huvudstaden på en halvtimme. Det är en sträcka som i dag tar över fem timmar att köra med bil.
– Målet är att det ska fungera för vardagspendling, säger Tim Houter, vd för Hardt Global Moblilty, till Reuters.
Självklart är den nederländska regeringen med på tåget, och i företagets pressmeddelande säger Melanie Schultz van Haegen, landets infrastruktur- och miljöminister, att en Hyperloop-bana kan öka Hollands konkurrenskraft och cementera positionen som Europas inkörsport.
Läs mer:
Hardt Global Mobilitys långsiktiga mål är att bygga Hyperloop-banor över hela Europa och visionen är att 2035 ha Lissabon-Stockholm sammanlänkat.
Men även här i norr finns planer på en Hyperloop-bana. Tanken är att binda samman Stockholm och Helsingfors och att en pendling de båda städerna emellan skulle vara avklarad på 30 minuter.
I dagsläget är det framförallt från finskt håll man driver på. De kommer att bygga en 15 kilometers teststräcka, och målet är att på sikt upprätta en förbindelse mellan Åbo och Helsingfors. Den interfinska delen är som sagt under uppbyggnad, men den tänkta banan mellan Sverige och Finland är det väldigt tyst om. Preliminära beräkningar gör gällande att den skulle kosta runt 180 miljarder kronor – och om den byggs skulle sträckan under östersjön bli världens längsta tunnel.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!