Fordon

Elbilar backar - hybrider drar ifrån

Foto: Pixabay

Försäljningen av elbilar i Sverige har minskat rejält i år, efter fjolårets försäljningsboom.

Publicerad

Samtidigt har de så kallade laddhybriderna växlat upp _ numera säljs mer än tre gånger så många laddhybrider som elbilar.

Under 2015 såldes nästan 3 000 rena elbilar i Sverige, en ökning med 139 procent jämfört med året före. Två succémodeller, Tesla Model S och Nissan Leaf, stod ensamma för nästan två tredjedelar av nyregistreringarna.

Men i år har elbilsförsäljningen fallit tillbaka. Fram till halvårsskiftet registrerades knappt 1 400 nya elbilar, jämfört med drygt 1 500 motsvarande period i fjol.

Brist på lanseringar av nya elbilar är huvudförklaringen till tappet, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

– Framför allt så har det inte kommit några nya volymsäljare, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Organisationens statistik visar att både Nissan Leaf och Tesla Model S har backat ordentligt i år. För den tredje mest sålda elbilen, Renault Zoe, har försäljningen ökat kraftigt, men från låga nivåer, drygt 200 sådana bilar har registrerats.

En annan orsak till att elbilarna har det kämpigt kan vara lanseringar av nya så kallade laddhybrider, som kan köras på både el och bensin eller diesel. Drygt 4 500 sådana har registrerats i år, jämfört med knappt 1 900 bilar första halvåret 2015. Nya Volkswagen Passat GTE ligger bakom en stor del av lyftet.

Enligt Bertil Moldén har laddhybridernas landvinningar skett på bekostnad av de rena elbilarna.

– De allra flesta elbilar går bara 10-15 mil på en laddning. Räckviddsångesten gör att folk inte väljer renodlade elbilar i dagens läge. I stället väljer man en plugin-hybrid.

Att köpa en Tesla, vars elbilar har längre räckvidd än konkurrenternas, är inte ett alternativ för de allra flesta, konstaterar Moldén.

– De kostar ju runt en miljon, så det är en liten målgrupp som har råd att gå den vägen.

Bakslaget för de rena elbilarna är inte unikt för Sverige. Även i exempelvis Norge, som har den högsta andelen laddbara bilar i världen, har försäljningen minskat i år.

Branschen sätter stort hopp till den kommande generationen elbilar, med lägre priser och längre räckvidd. Men det eventuella lyftet dröjer _ till exempel ska Teslas nya budgetmodell Model 3 börja säljas först i slutet av nästa år.