Energi Litiumet i batterierna går förlorat En stor del av svenska insamlade litiumjonbatterier skickas till återvinningsföretaget Umicores anläggning i Belgien. Foto: Umicore Företaget Umicore återvinner nickel, kobolt och koppar från litiumjonbatterier, men litiumet fastnar i slaggen i smältprocessen. Foto: Dimitri Lowette / Umicore Umicore har kapacitet att återvinna 7 000 ton batterier per år. Här är anläggningen i belgiska Hoboken. Foto: Umicore Stena Recyclings anläggning i Karlstad hanterar uttjänta litiumjonbatterier från fordon. Här syns två batteripaket. Foto: Jörgen Appelgren Varje batteripaket rymmer i regel fyra till fem moduler. Foto: Jörgen Appelgren Det litium som finns i litiumjonbatterier återvinns inte så att det kan användas i nya batterier. Orsaken är att det är svårt att nå lönsamhet. Linda Nohrstedt Publicerad 13 feb 2017 kl 06.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Cellerna i de litiumjonbatterier som används i Sverige skickas utomlands för att materialet ska återvinnas. Men där är det andra metaller än litium som tas tillvara. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ energi batterier
ENERGI Miljardnota för danskarna: El från vind och sol pressar elnätet Danskarna betalar i dag hela notan för att balansera den varierande elproduktionen från vindkraftverk och solceller. Men det kan snart förändras: en del av kostnaden kan läggas över på bolag som Ørsted och Vattenfall.
FORDON PG Gyllenhammar är död – ”Oerhört viktig för Volvo Cars” Den legendariske AB Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar, av många kallad PG, är död. Han blev 89 år.