NYTT FRÅN NY TEKNIK

”Du behöver fler kolleger med koll på nya tekniken”

Ny Teknik lanserar företagsabonnemang, där teamet, avdelningen eller hela organisationen får tillgång till Ny Teknik digitalt. Är alla i företaget lika uppdaterade på teknikutvecklingen som du? skriver Ny Tekniks chefredaktör Thomas Peterssohn.

Publicerad Uppdaterad

Det här är en kommenterande text. Skribenten står för analys och eventuella åsikter.

Påverkas företaget eller organisationen där du arbetar av den snabba tekniska utvecklingen? Är du och dina kolleger på väg igenom en utmanande transformation? Jobbar ni med att ställa om verksamheten för att möta helt nya krav? 

Förlåt mina idiotiska frågor. 

Nu för tiden befinner sig alla företag och organisationer i ständiga förändringsprocesser. De aktuella motiven kan skifta, men nästan alltid är motorn i förändringen pågående teknikskiften och banbrytande innovationer vars praktiska tillämpningar sprids allt snabbare i bransch efter bransch. 

Den nya tekniken skapar ny efterfrågan eller förändrar spelplanen. De företag som inte hänger med riskerar att tappa i relevans och förlora konkurrenskraft. I värsta fall tvingas den insikten fram för sent, av mer tekniskt snabbfotade konkurrenter. 

Är alla kolleger och nyckelpersoner runt om i företaget lika uppdaterade på utvecklingen som du?

För dig som läser Ny Teknik är detta gamla nyheter. Du har redan koll på den tekniska utvecklingen och är nog medveten om vilka förändringar samhället står inför de kommande åren. Sannolikt är du dessutom ingenjör. Men är alla kolleger och nyckelpersoner runt om i företaget lika uppdaterade på utvecklingen som du? 

Just nu går det mycket fort inom ai, robotisering och elektrifiering och många är redan på efterkälken. Samtidigt är utvecklingen explosiv på flera andra teknikområden också. Bara att hänga med i nyhetsflödet är en utmaning. Att förstå konsekvenserna för den framtida affären är ännu svårare. 

Ny Tekniks redaktionella uppdrag är att vara först med de viktigaste tekniknyheterna, men också att vara bäst på att förklara den nya tekniken och visa hur den påverkar företag och samhälle.

Det uppdraget är i dag viktigare än någonsin – och berör fler människor än någonsin. 

För att låta fler kunna ta del av vårt premiuminnehåll lanserar vi nu Ny Teknik Företagsabonnemang. Ett digitalt arbetsverktyg som ger teamet, avdelningen eller hela organisationen öppen tillgång till Ny Tekniks digitala journalistik. 

Syftet är att göra det smidigt och kostnadseffektivt för arbetsgivare att erbjuda många medarbetare kvalitativ teknikjournalistik som kan inspirera till nya lösningar, förmedla insikter från andra företag och branscher och tjäna som underlag för beslutsfattare. Eller skapa diskussion internt. 

Vi vet alla att det behövs fler ingenjörer i näringsliv och offentlig sektor framöver – men vi behöver också tekniskt upplysta medarbetare i största allmänhet. Att investera i en daglig omvärldsbevakning och ett brett kontinuerligt lärande är därvidlag en självklar åtgärd. 

Om du vill veta mer om företagsabonnemang får du gärna kontakta min kollega Filip Holst på Ny Teknik Group.