ELBILAR

Polestar har genomfört laddning av elbil på tio minuter

Polestar 5-prototyp.

Ett specialtillverkat batteripack med celler från israeliska Storedot laddades från 10 till 80 procent på tio minuter.

Publicerad Uppdaterad

Elbilars snabbladdningsförmåga blir bättre och bättre. Men det går fortfarande betydligt snabbare att tanka en bil än att ladda den, i förhållande till räckvidden det ger.

Israeliska Storedot utvecklar ett litiumjonbatteri med kiseldominant anod. Målsättningen är att det ska gå att ladda mycket snabbt.

Hittills har bolagets celler endast testats i mindre skala. Men nu har ett specialtillverkat batteripack med celler från Storedot installerats i en prototyp av den kommande elbilen Polestar 5.

Effekt upp till 370 kW

Polestar genomförde snabbladdning av batteriet med en energilagringskapacitet om 77 kWh, från 10 till 80 procents laddnivå, på tio minuter. Effekten uppgick som mest till över 370 kW. Polestar noterade även att effekten ökade efterhand som testet pågick. Vid 10 procent var den 310 kW och vid 80 procent över 370 kW.

Laddeffekter över 250 kW är ovanliga bland de elbilar som finns på marknaden idag. I norska bilförbundet NAF:s laddtest från förra sommaren slog Xpeng G9 nytt rekord med en toppnotering om 319 kW. 10-80 procent (98 kWh batteri) tog 20 minuter.

Storedot har sedan tidigare ett strategiskt samarbetsavtal med Volvo Cars gällande utveckling av ett skräddarsytt batteri för nästa generations elbil. Volvo har meddelat att bolagets ägande i Polestar ska minska till 18 procent, men att samarbetet kring forskning och utveckling ska fortsätta.