ELBILAR

Ny Teknik testar robottaxi i Peking: ”Imponerande mänsklig”

Ny Tekniks reporter fick åka med självkörande taxi i Peking – med en säkerhetsförare bakom ratten.

Kinesiska teknikjätten Baidu genomför test för självkörande taxibilar i Peking och Ny Tekniks reporter Felix Björklund åker med. Tekniken är imponerande ”mänsklig”, men det finns fortfarande situationer den inte klarar av, skriver han.

Publicerad Uppdaterad

I Peking är trafiken tät. Vart man än ska är det fullt på gatorna och snudd på oavsett när på dygnet du åker får man räkna med runt en timme per mil. En tanke som ligger nära till hands är att självkörande bilar skulle kunna om inte lösa problemet så i vart fall effektivisera trafikflödena. 

Teknikjätten Baidu är en av de företag som just nu genomför test med självkörande teknik i Kina. Baidu har tre olika testzoner i Peking där man kan få uppleva det hela. Tidigare har Ny Teknik åkt med bland annat Xpeng i Guangzhou som visade upp ett kompetent nivå 2-system, vilket står för delvis automatiserad körning på organisationen SAE:s femgradiga skala. 

Det Baidutekniken ger är ett nivå 3-system, som ska innebära att föraren kan ägna sig åt annat under färd – vilket är ett stort tekniskt steg från nivå 2. I Baidus test i Peking krävs att det finns en säkerhetsförare ombord, som hela tiden är beredd att ta över kontrollen.

Ny Teknik var på plats på bilmässan i Peking i slutet av förra veckan och tog vi tillfället i akt att testa systemet. 

Beställer via Wechat

För att initiera ett test måste man först befinna sig i någon av de godkända områden som finns. Dessa ligger i utkanten av Peking där trafiken är något glesare, men framförallt är det inte massa smågator där hundar, springande barn eller rullande bollar finns.

Via Wechat beställer vi en bil, för oss blir det en eldriven Hongqi, men med i programmet finns även bland andra bensindrivna Volvo XC90. I appen skriver vi in var vi är och vart man vill åka. Väl i bilen slås bara en aktiveringskod in – så bär det av i baksätet med mänsklig säkerhetsförare i förarsätet.

Vår självkörande bil rullar i väg och väver sig in i trafiken utan problem. Varje filbyte genomförs väldigt rappt så fort bilen avgör att det är dags. De trefiliga 70-vägarna vi rullar på är förvisso stora och öppna. Bilen klarar väldigt odramatiskt att hantera dem och omkringliggande trafikanter. Den positionerar sig väl och agerar resolut.

Jag kan ge en jämförelse till dem som har testat ett av de förarassistanssystem för exempelvis filbyten som finns i dag. Där dagens system måste ha enorma luckor och mycket tid för att våga byta fil tar Baidu-systemet blixtsnabba beslut och utför dem snabbt. Filbytena känns därför väldigt ”mänskliga” och om jag hade suttit försjunken i min mobil  hade jag nog aldrig tänkt på annat än att det var föraren i stolen framför som körde. 

Möjligtvis var turen var lite okomfortabel då det autonoma systemet inte på något sätt försöker undvika ojämnheter i vägbanan, som brunnslock.

Klarade tekniken allt?

I en sexfilig fyrvägskorsning står vi omgivna av bilar och tack vare en skärm för baksätespassagerare kan jag se vad bilen ser. Och det är imponerande. Varje bil, cykel och gångtrafikant i en 360-graders vy blir markerad.

Att ha en stor del av sensorerna på biltaket har sina fördelar. Utöver att vi ser de tre bilarna framför nosen på vår, ser vi även korsande trafik samt de bilar som står och väntar på grönt på motstående väg.

Klarar då tekniken allt? Nej, i slutet av resan kommer vi till en situation som blir bilen övermäktig. Precis efter en högersväng står en lastbil dubbelparkerad om en annan lastbil. Det förefaller som att systemet inte kan hantera det hela vilket får säkerhetsföraren att ta över. Bilen protesterar förvisso högljutt, men föraren gör giren innan han slår på det autonoma systemet igen och den odramatiska färden kan fortsätta.

Efter att ha klivit ur och sett bilen segla i väg till nästa test kan jag inte annat än säga att det här börjar likna något. Jag kan tänka mig att om det fungerar i Peking kan det nog handskas med trafiken i de svenska städerna.